Europese gezondheidskaart (EHIC)

Ga je met vakantie, dan heb je tijdens dit verblijf recht op medisch spoedeisende zorg.

De Europese gezondheidskaart heet officieel ‘European Health Insurance Card’ (EHIC).

Met deze kaart kun je noodzakelijke medische zorg krijgen tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De kaart hoef je alleen in het buitenland bij je te hebben. Met de kaart heb je geen recht om naar het buitenland te reizen met als doel een medische behandeling te krijgen.

Waar geldt deze kaart?
Als je deze kaart laat zien, kun je binnen de Europese Economische Ruimte (Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) en Zwitserland medisch noodzakelijke zorg krijgen. Je  hoeft geen geld voor te schieten. Buitenlandse behandelaars zoals artsen en specialisten weten dan dat hun rekening door de zorgverzekeraar wordt betaald. Overigens kan het voorkomen dat sommige behandelaars (van buiten een ziekenhuis) de pas nog niet zullen accepteren. Je moet dan zelf de rekening voorschieten. Later kun je de rekening alsnog indienen bij de zorgverzekeraar.

De vergoeding
De vergoeding die je krijgt met de EHIC, hangt af van de sociale ziektekostenverzekering in het land waar je zorg krijgt. Ben je bijvoorbeeld in Frankrijk en je hebt daar zorg nodig? Dan vergoedt de zorgverzekeraar de zorg volgens de regels van de sociale ziektekostenverzekering in Frankrijk. Het kan daarom voorkomen dat niet alle kosten worden vergoed of dat je in dat land een eigen bijdrage moet betalen.

Geen EHIC?
Je bent niet verplicht om een EHIC bij je te hebben. Ben je om welke reden dan ook niet in het bezit van een EHIC, dan moet je de kosten van behandeling voorschieten. Later kun je alsnog de  rekening indienen bij de zorgverzekeraar. Op dat moment gelden de regels en vergoedingen van de Nederlandse zorgverzekering. Ook dan kan het voorkomen dat de behandeling niet volledig wordt vergoed. Bijvoorbeeld omdat een deel van de behandeling niet onder de zorgverzekering valt.

Ziekenhuisopname in het buitenland
Een verblijf in een buitenlands ziekenhuis kan heel duur zijn. Bel in dat geval altijd de Helpline van je zorgverzekeraar of reisverzekeraar. Hiermee voorkom je dat je het verblijf in een ziekenhuis zelf moet voorschieten.

EHIC aanvragen
Je kunt de EHIC kosteloos online aanvragen via www.ehic.nl. Je hebt de kaart dan binnen 4 werkdagen in huis.

De kaart is een jaar geldig, tot en met 31 januari. Je krijgt in het begin van het nieuwe jaar automatisch een nieuwe EHIC toegestuurd.

Nederlandse verzekerden hebben bij tijdelijk verblijf in Australië recht op spoedeisende medische zorg. Ga je naar Australië, dan moet je jezelf direct bij aankomst met de EHIC melden bij een Medicare kantoor. Je krijgt dan een Medicare card, waarmee je kosteloos geneeskundige hulp in Australië krijgt.

EHIC in plaats van de Zorgpas van de zorgverzekeraar
De zorgpas van de zorgverzekeraar is geen identificatiemiddel. Het is een pasje waarmee je kunt aantonen dat je voor zorg verzekerd bent. Deze pas alleen geeft geen recht op zorg, samen met een inschrijving bij de zorgverzekeraar heb je wel recht op zorg.  De EHIC is persoonsgebonden en moet daarom voor elk gezinslid apart worden aangevraagd.

Gooi na het verloop van de geldigheidstermijn jouw EHIC niet weg voordat je een nieuwe EHIC hebt ontvangen.

Ook tussenpersoon op matje vanwege woekerpolisaffaire

Belangenbehartiger Consumentenclaim heeft na verzekeraar ASR nu ook de eerste grote tussenpersoon aansprakelijk gesteld

voor het niet nakomen van zijn zorgplicht bij de massale verkoop van woekerpolissen.

De rechter oordeelde eerder in de Falcon-zaak dat de verzekeraar had gedwaald. ASR is tegen die uitspraak in hoger beroep gegaan. “We richten onze pijlen tevens op assurantiekantoren, de zogenoemde polisramkantoren die willens en wetens en met medeweten en ondersteuning van ASR op grote schaal woekerpolissen hebben verkocht. NBG Finance is een van die kantoren”, stelt jurist Pieter Lijesen van Consumentenclaim. “Door de hele omzet uitsluitend onder te brengen bij Falcon kreeg het een extra bonus aan het eind van het jaar. Het ontving jaarlijks 60% van de omzet als extra bonus.”
NBG laat in een reactie weten niet bekend te zijn met de aansprakelijkheidsstelling. “Als de compensatievoorstellen zijn verstuurd, zullen wij onze klanten zo goed mogelijk informeren. We nemen onze zorgplicht serieus”, aldus directeur Bart Meijerink.

Jongeren beter voorbereid op vakantie

Ruim 12 miljoen Nederlanders gaan binnenkort weer op zomervakantie. Hoewel bijna 70% de vakantie over de grens viert laat toch 20% de verzekeringsinformatie thuis.

Bijzonder is dat jongeren zich beter oriënteren op mogelijke gezondheidsrisico’s dan ouderen. Dit blijkt uit recent onderzoek onder 500 Nederlanders.  De onderzoekscijfers zijn opvallend omdat ruim 34% van de Nederlandse vakantiegangers aangeeft wel eens ziek te zijn geweest op vakantie. “Om onbezorgd te kunnen genieten van uw vakantie adviseren we dat u zich vooraf even verdiept in de gezondheidsrisico’s die u loopt tijdens uw vakantie”.

Jongeren versus ouderen
Jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud bereiden zich anders voor dan de groep daarboven. Zij geven vaker aan zich via verschillende websites te informeren over eventuele ziektes op reis 28%. Van de reizigers boven de 35 raadpleegt maar iets meer dan 10 % het internet ter voorbereiding op gezondheidsrisico’s.

Mannen versus vrouwen
Vrouwen bereiden zich iets beter voor op gezondheidsrisico’s op de vakantiebestemming. Zo nemen zij vaker een reisapotheek of EHBO-kit mee dan mannen (66% versus 56%). Mannen treffen in vergelijking tot vrouwen zelfs vaker helemaal geen voorbereidingen voor mogelijke vakantiekwalen (12% versus 5%).

Naarmate de reisbestemming verder weg is, nemen de voorbereidingen toe. Ook hier scoren jongeren beter. Ruim een derde (35%)van de reizigers tussen 18 en 34 jaar zorgt voor de juiste vaccinaties en anti-malariatabletten terwijl maar 20% van de Nederlanders van 35 jaar en ouder dit doet. Deze laatste groep neemt wel vaker medische informatie mee van henzelf en hun reisgenoten (35%).

Top 5 vakantiekwalen
De meest voorkomende vakantiekwalen waar Nederlandse vakantiegangers mee te maken hebben zijn:
1. Acute diarree (51%)
2. Verbrand door de zon (44%)
3. Insectensteek of beet (30%)
4. Verstopping (16%)
5. Wagen/lucht/zeeziek (13%)

Altijd medische informatie bij je
Om vakantiegangers een onbekommerde vakantie te bezorgen heeft Europeesche Verzekeringen in samenwerking met Dokterdokter.nl een medische iPhone app ontwikkeld voor reizigers: Hulp op Zak.
Via de app krijgen reizigers medische informatie over hun (toekomstige) vakantieland. Wat zijn veel voorkomende ziektes? En is het bijvoorbeeld verstandig om je vooraf te laten vaccineren? Ook is de app voorzien van een uitgebreide medische vraagbaak, een medisch woordenboek in zeven talen en de telefoonnummers van alle Nederlandse alarmcentrales. De app werkt zonder internetverbinding en is voor iedereen gratis verkrijgbaar via de App Store.

Incassokosten: welke kosten moet je niet betalen?

Onder incassokosten worden een heleboel kostenposten opgevoerd. Welke kosten dien je wel te betalen en welke kosten zijn onredelijk?

Incassokosten mogen in rekening worden gebracht zolang het gaat om kosten die een schuldeiser of incassobureau redelijkerwijs moet maken om een geldvordering buitengerechtelijk te innen, nadat de schuldenaar in verzuim is geraakt. Buitengerechtelijk betekent dat er nog geen rechter aan te pas is gekomen.

Verschillende benamingen
Incassobureau’s gebruiken verschillende benamingen voor deze invorderingskosten, doorgaans simpelweg incassokosten genoemd. Andere termen die naast of in plaats van incassokosten worden gebruikt, zijn:
administratiekosten;
bureaukosten;
kantoorkosten;
aanmaankosten;
buitengerechtelijke kosten.

Wees op je hoede als er dergelijke benamingen worden gebruikt, omdat de kosten die hieronder opgevoerd worden, doorgaans onder de kop incassokosten moeten vallen. Het moge duidelijk zijn dat je maar één keer voor invorderingskosten hoeft te betalen.

Andere onredelijke incassokosten
Er zijn situaties waarin direct duidelijk is dat de poging om te incasseren, waardoor incassokosten gemaakt worden, op zich al niet redelijk is. Een aantal voorbeelden uit de praktijk:

Het is direct al duidelijk dat de schuldenaar niet wil betalen, bv. omdat hij het oneens is met de vordering. Het sturen van aanmaningen is dan zinloos, omdat de schuldeiser direct tot dagvaarding had kunnen overgaan.

De schuldeiser stort teveel ontvangen premie terug, terwijl hij tegelijkertijd nog premie te innen heeft. Bijkomende incassokosten konden voorkomen worden als de schuldeiser was overgegaan tot verrekening.

De vordering had meegenomen kunnen worden in een eerdere procedure (samenvoegen) waardoor incassokosten voorkomen konden worden.

Redelijke incassokosten
Als er naast de hoofdvordering alleen incassokosten opgevoerd worden, dan is dat een indicatie dat de kosten zelf redelijk zijn. Over de hoogte ervan is dan natuurlijk nog niets gezegd. Kosten voor een betalingsregeling en stornokosten mogen wel apart in rekening gebracht worden: dat zijn kosten die gemaakt worden om de vordering te innen.

BTW
Over de incassokosten mag het incassobureau alleen BTW bij de schuldenaar in rekening brengen als de schuldeiser niet BTW-plichtig is. Is de schuldeiser wel BTW-plichtig, dan kan de aan het incassobureau verschuldigde BTW worden verrekend. Banken,
onderwijsinstellingen, verzekeringsmaatschappijen en medische beroepen zijn niet BTW-plichtig.

Schuldeisers zoals waterbedrijven kunnen de BTW eveneens verrekenen. Het incassobureau mag dan geen BTW over de incassokosten bij de schuldenaar in rekening brengen.

Vakantiedagen opnemen, anders ben je ze kwijt

Vanaf 1 januari 2012 dien je je wettelijke vakantiedagen binnen zes maanden na het opbouwjaar op te nemen.

Daarnaast hebben werknemers die langdurig ziek zijn voortaan recht op hetzelfde aantal vakantiedagen als gezonde werknemers.

Een fulltime werknemer heeft nu recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar. Daarnaast hebben de meeste werknemers recht op extra vakantiedagen die zijn geregeld in de arbeidsovereenkomst of CAO. Die extra dagen heten bovenwettelijke vakantiedagen. De regels ten aanzien van het opnemen van deze dagen gaan binnenkort veranderen.

Wat verandert er?
Vakantiedagen verjaren nu na vijf jaar, zowel wettelijke als bovenwettelijke. Dit gaat veranderen. Vanaf volgend jaar verjaren slechts de bovenwettelijke vakantiedagen na vijf jaar. Voor de wettelijke vakantiedagen gaat gelden dat je deze uiterlijk binnen zes maanden na het einde van een kalenderjaar moet hebben opgenomen. De overgebleven dagen ben je daarna kwijt, tenzij je door je baas niet in staat bent gesteld om je wettelijke vakantiedagen op te nemen. Daarnaast is het mogelijk om in onderling overleg met je baas de vervaltermijn te verlengen.

Opbouw vakantiedagen bij ziekte
De nieuwe wet regelt daarnaast dat werknemers die langdurig ziek zijn voortaan recht krijgen op hetzelfde aantal vakantiedagen als gezonde werknemers. Nu bouw je als zieke werknemer alleen wettelijke vakantiedagen op tijdens de laatste zes maanden van je ziekte. Voortaan hebben alle werknemers recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar.

Tot slot, de nieuwe regeling wijst er beter op dan nu dat ziekte een werknemer niet beperkt om vakantiedagen op te nemen. Deze nieuwe vakantiewetgeving treedt op 1 januari 2012 in werking.