Aansprakelijkheid in het verkeer en jongeren

Bij schade is doorgaans een van de belangrijkste vragen wie daarvoor aansprakelijk is. Binnen het verkeer is deze vraag echter minder relevant, omdat voor verkeersaansprakelijkheid speciale regels gelden.

Omdat de meeste jongeren er niet van op de hoogte zijn dat er speciale regels gelden voor aansprakelijkheid voor schade in het verkeer, laten veel jongeren het na om letselschade te verhalen. Dit is zeker het geval als niet duidelijk is wat de precieze toedracht van het ongeluk was. Bij verkeersongeval is dit minder vaak relevant.

Risicoaansprakelijkheid
Soms is wettelijk bepaald dat iemand in een bepaalde situatie voor schade aansprakelijk is, ongeacht de omstandigheden. Zo is een werkgever doorgaans aansprakelijk voor schade die een werknemer lijdt in de uitvoering van zijn werkzaamheden (mits er sprake is van opzet of roekeloosheid). Deze vorm van aansprakelijkheid wordt risicoaansprakelijkheid genoemd. Je vindt dit ook terug in het verkeersrecht.

In het verkeer
Bij schade als gevolg van een ongeval tussen een auto en een fietser wordt doorgaans al snel de aansprakelijkheid van de automobilist aangenomen. De niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers worden vanwege  kwetsbaarheid extra beschermd in de zin dat zij hun kosten, verlies aan inkomen en andere schade door het ongeval (grotendeels) kunnen verhalen op de verzekeraar van de gemotoriseerde tegenpartij. Het gaat hierbij om ongevallen waarbij een kwetsbare verkeersdeelnemer zoals een voetganger of fietser wordt aangereden door een motorrijtuig.

Leeftijd
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een kwetsbare verkeersdeelnemer van 14 jaar of ouder, is de eigenaar van het motorrijtuig minimaal voor 50% aansprakelijk. Een uitzondering hierop geldt als de automobilist overmacht kan aantonen, maar dit is zeer moeilijk te bewijzen en derhalve komt dit niet vaak voor.

De 50%-grens is een ondergrens. Of een kwetsbare verkeersdeelnemer recht heeft op meer dan deze 50%, hangt af van de situatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de verkeersfouten van beide partijen.

WAM-verzekering
Deze extra bescherming voor fietsers en voetgangers betekent dus dat de normaal zo relevante schuldvraag bij verkeersongelukken minder doorslaggevend is dan studenten denken. Hierbij speelt ook een rol dat de eigenaar van een motorrijtuig de schade van de fietser/voetganger via zijn verplichte Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigenverzekering (afgekort WAM) dient te vergoeden.

Misstanden over garantie

Over garantie op consumentengoederen bestaan nogal wat misverstanden.

Als consument heb je recht op een product dat voldoet aan de eigenschappen die je ervan mag verwachten. Een product dat daar niet aan  voldoet, wordt ondeugdelijk genoemd. Daar is sprake van als het product niet  (goed) werkt, niet compleet is, beschadigd is, niet werkt zoals door de verkoper of fabrikant is toegezegd of niet voldoet aan de opgegeven specificaties. Het recht op een deugdelijk product bij consumentenkoop wordt in de volksmond garantie genoemd. Hierover bestaan veel misverstanden, waarvan wij er vijf belangrijke uitlichten.

1. Naar de fabrikant Als je een ondeugdelijk product hebt  gekocht, moet je niet gaan klagen bij de fabrikant. Dat doe je namelijk bij de  verkoper, deze is  verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van  klachten over ondeugdelijke producten. Laat je niet afschepen of doorverwijzen naar de fabrikant, de verkoper heeft je het product verkocht, dus is hij verantwoordelijk.

2. Geen reparatie zonder bon In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, ben je niet verplicht een kassabon te laten zien op het moment dat je met een ondeugdelijk product te maken krijgt. Wel kan de verkoper verlangen dat je aantoont dat het product bij hem is gekocht. Dat kan met de aankoopbon, maar ook met een bankafschrift of een ander bewijs.

3. Recht op vervanging Je hebt niet het wettelijk recht om vervanging van het product af te dwingen, als er iets mis mee is. Je hebt wel recht op vervanging of reparatie. Het is aan de verkoper om te bepalen of hij  het ondeugdelijke product wil repareren of vervangen. Als het voor hem veel goedkoper is om tot reparatie over te gaan, dan mag hij hiervoor kiezen. Een tegoedbon overigens mag je accepteren, maar dat is niet verplicht.

4. Geen garantie bij uitverkoop Ook als je een product  gekocht hebt in de uitverkoop, blijf je  recht houden op garantie. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product  betekenen dat je minder van het product mag verwachten. Dit moet echter wel  duidelijk zijn doordat dit op de een of andere manier van tevoren is aangegeven.

5. Geen garantie bij 2e hands aankoop Wat voor producten in de uitverkoop geldt, geldt eveneens voor producten die je 2ehands koopt. Zo kan een verkoper de garantie niet uitsluiten omdat het een 2ehands product betreft. Het product moet blijven beantwoorden aan de  eigenschappen die je ervan mag verwachten. Hieruit volgt wel dat je bij 2ehands zaken zoals een auto minder van de auto dient te verwachten dan bij nieuwkoop.

Let op: bovenstaande is van toepassing voor consumenten aankopen, ofwel een overeenkomst tussen een particuliere consument en een professionele verkoper.

Wil je meer weten over koop en consumentenrecht, neem dan contact op met www.jurofoon.nl.

Internet zorgverzekeraars bieden veel risico en weinig zorg

Jongeren sluiten steeds vaker via internet schijnbaar “goedkope” zorgverzekeringen.

In eerste instantie lijkt daar niet zoveel mee aan de hand. Lekker goedkoop én ziek worden doen we toch niet!

De ene aanbieding is nog goedkoper dan de ander. En een eigen risico van € 850 geeft een mooie extra premiebesparing. Is dat een wijs besluit of ben je dan gewoon dom bezig?

Voor jongeren die denken dat alle zorgverzekeraars hetzelfde zijn en alleen maar op premie vergelijken, is dat dan wel de beste oplossing? Want stel je eens voor dat je tijdens het sporten een breuk oploopt, of valt door een iets te “vlotte” actie op de fiets. De fysiotherapeut werkt niet gratis en een volledig herstel vraagt meer behandelingen.
Daarom adviseren wij alle jongeren onze beste keuze zorgverzekering te nemen. Dan ben je verzekerd van een complete dekking, met een grote keuzevrijheid van zorgverlener en een zeer scherpe premie. En sta je niet voor onaangename verrassingen omdat je internet zorgverzekeraar niet alles vergoed.

Wil je meer weten hoe wij jou van dienst kunnen zijn, bel ons of stuur een e-mail.

Vergoeding medische kosten in het buitenland

Over vergoeding van medische kosten in het buitenland bestaan veel misverstanden. Hoewel de zomervakantie voor veel jongeren weer achter de rug is, is het toch goed de zaken rond de vergoeding van medische kosten in het buitenland nog eens onder de loep te nemen.

Aanleiding is een recente uitzending van ‘Groeten van Max’ die ook in andere media veel aandacht kreeg. Daarin werd het verhaal verteld van de heer Pot die, na een verblijf in het ziekenhuis op Kreta, bij thuiskomst in Nederland voor een onaangename verrassing kwam te staan: een rekening van ruim  € 12.000,- voor geneeskundige kosten. Hij bleek onvoldoende verzekerd te zijn.

Zorgverzekering of reisverzekering?
Welke kosten worden nu vergoed door de zorgverzekering en welke vallen onder de dekking van de reisverzekering? De Basisverzekering van de zorgverzekering dekt over het algemeen alleen de zorgkosten volgens het in Nederland geldende tarief. Alle kosten daarboven, dien je zelf te betalen met vaak als gevolg een flinke rekening. Die extra kosten zijn te verzekeren met een aanvullende zorgverzekering van de zorgverzekeraar, of door een goede reisverzekering af te sluiten. Voor welke optie wordt gekozen, is afhankelijk van de wensen en behoeften van de verzekerde.

Ons advies
Aangezien zorgverzekeraars de dekkingen jaarlijks aanpassen adviseren wij te kiezen voor de zekerheid van een doorlopende reisverzekering met een medische kosten dekking.